Charles den Tex: Wachtwoord





Toen ik Cel gelezen had , heb ik me nog weken lopen afvragen waar ik mijn gegevens allemaal achtergelaten had en zat ik dagelijks te loeren naar mijn rekeningafschriften of er niets raars met mijn geld gebeurde, zo veel indruk had het vorige boek van Charles den Tex over de identiteitsdiefstal van Michael Bellicher op mij gemaakt.
Wachtwoord maakte een minder verpletterende indruk, maar was wel weer een spannend boek met een hoog realiteitsgehalte. Het is natuurlijk wel een beetje bezijden de werkelijkheid dat zo'n man, een zelfstandig organisatie-adviseur, het steeds weer voor elkaar krijgt zich in een zodanige positie te manoeuvreren dat hij gedwongen wordt detective te spelen. Je denkt al snel: ja hoor dat heeft hij weer. Maar dat neem je graag op de koop toe. Want het fijne van Charles den Tex is, dat deze man gewoon erg goed kan schrijven. Op de kaft staat: De Geus Spanning. Daardoor komt het boek automatisch in een hokje van de gemakkelijke niet-literaire romans. Jammer van zo'n hokje want zijn boeken hebben kwaliteit genoeg. Ik ken zat zgn. 'literaire thrillers' die veel meer pretentie hebben maar minder waarmaken.

In dit boek gaat Michael, samen met zijn schoonmoeder Lies, zijn vriendin de advocate Guus van Donee ophalen uit de gevangenis (Guus was degene die in Cel zonder het zich bewust te zijn de identiteit van Michael had gestolen, waarvoor zij een jaar moest zitten). Maar op de grote dag blijkt Guus al opgehaald door twee onbekende mannen en hebben Michael en Lies het nakijken. Guus blijkt verwikkeld te zijn in de Russische vrouwenhandel, maar over de wijze waarop blijft men lang in het ongewisse. Michael en Lies willen, samen met een celgenoot van Guus, de Rotterdamse hoerenmadame Sylvia, Guus uit de handen van de Russische (eigenlijk Oekrainse) maffia redden en gaan daarvoor uiteindelijk naar Odessa. Michael, Lies en Sylvia worden prachtig uitgewerkt, vooral Lies maakt in de loop van het verhaal een ontwikkeling door die van haar een steeds mooiere en sympathieke vrouw maakt. Alleen het laatste deel van het verhaal, als Michael in Odessa gepakt wordt door de vrouwenhandelaren en zelf een kleine 'opleiding' krijgt vond ik erg over de top. Maar dat is dan ook de enige negatieve opmerking die ik kan maken over dit verder fijne boek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten