S.J.Watson - Voor ik ga slapen (Before I go to sleep)




Stel, je wordt ’s ochtends wakker en je hebt geen flauw idee waar je bent. Je ligt in een onbekend bed, in een onbekende kamer. Er ligt een vreemde vent naast je. Er staan slippers bij het bed die niet van jou zijn. Wat doe je hier?
Je gaat op zoek naar de badkamer en kijkt in de spiegel.......en ziet een 47-jarige in plaats van de 27-jarige die je verwachtte.
De man die naast je ligt vertelt je dat je al 20 jaar zijn vrouw bent, dat je echt 47 bent, hoe je heet en dat hij je dit elke ochtend vertelt omdat elke nacht je geheugen wordt gewist.
Dit is het originele uitgangspunt van de thriller Voor ik ga slapen van S.J.Watson.

Dit boek kreeg 5 sterren in de VN Thriller-en detectivegids en lag bij Selexyz in Utrecht op elke hoek van de winkel als aanrader. Normaal zou dat voor mij betekenen: blijf hier zover mogelijk vandaan. Maar toen ik de achterflap las, werd ik gefascineerd door het gegeven van het geheugenverlies en dat je elke ochtend opnieuw moet beginnen met het opbouwen van herinneringen.
Tijdens het lezen moest ik me overigens steeds even realiseren dat dit geschreven is door een man, omdat het zo duidelijk vanuit een vrouwenstandpunt is verteld. Knap gedaan.

We volgen de vrouw, Christine, die buiten haar man om contact heeft met een dokter (neuroloog) die haar aanraadt een dagboek bij te houden. Dit gaat ze doen, elke dag wordt ze door de arts gebeld die haar vertelt dat ze een dagboek bijhoudt en waar dat dagboek ligt. Dan leest ze terug wat er de voorgaande dagen is gebeurd. Hierdoor komen flarden herinneringen terug, maar zo vaag dat je, met Christine, steeds maar denkt: er klopt hier iets niet.
Ik kreeg het er af en toe spaans benauwd van. Mooi beschreven, deze psychologische ontwikkeling, of eigenlijk: het ontwaken van de vrouw. Tot ongeveer halverwege ging ik er echt van uit dat dit boek ook van mij een 5 sterren waardering zou krijgen.
Maar wat gebeurt me: zo rond blz. 270 (van de 333) voel ik aan hoe het in elkaar zit en hoe het verder zal gaan aflopen....wat een afknapper! Het eind was echt te gemakkelijk, de ballon loopt in één keer leeg.

Als thriller zou ik het dus niet meer dan 3 sterren geven. Maar omdat ik het veel meer gelezen heb als een psychologische roman en het in die zin wel erg gewaardeerd heb, geef ik het toch 4 sterren. Met de aantekening dat de hype rond dit boek onterecht is.

En dan nog wat: dit boek viel al na eerste lezing half uit elkaar. Dan is 19,95 wel erg veel geld voor een wegwerpartikel. Het moest blijkbaar zo snel in de winkel liggen dat er concessies zijn gedaan aan de kwaliteit ervan. Rode kaart voor de uitgever.

Boekgegevens:
Anthos 333 blz., 2011
Paperback

7 opmerkingen:

  1. Ik had inderdaad hetzelfde als jij, dat het einde minder goed was dan k had verwacht, als thriller, maar ik vond het over het algemeen toch een prachtig boek en het kreeg van mij 5 sterren.

    Ik heb de Amerikaanse uitgave die er nog helemaal mooi uitziet na de eerste leesbeurt. Jammer van jouw exemplaar! Mijn kaft is ook nog eens mooier (vind ik).

    Het viel me inderdaad op hoe snel dit boek in de winkel lag in het Nederlands. Zijn ze zo bang dat mensen het in het Engels gaan lezen dat ze de publicatie afraffelen? Slechte beurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Judith, tja ik dacht laat ik nu weer eens een Nederlandse vertaling kopen (vooral natuurlijk omdat ik dan een beetje voorop zou lopen) maar slecht bevallen. Ik denk inderdaad dat ze hoe dan ook de engelstalige versie voor willen blijven. Zonde want dit doe ik geen tweede keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben op pagina 125 afgehaakt
    Ik vind het langdradig.
    Steeds die herhalingen omdat ze terug moet in het geheugen
    Ja er is iets mis. En ergens vraag ik me nog af wat.
    Maar na twee maanden in dit boek te zijn blijven hangen heb ik het weggelegd. Dit is geheel tegen mijn principes, normaal lees ik een boek in de week a twee weken. Maar me leeszin was hierdoor weg!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij onze leesclub liepen de meningen in elk geval heel erg uiteen! Sommigen vonden het supergoed, anderen helemaal niets. Er is blijkbaar geen tussenweg! Ik vond het zelf intrigerend, en ben daarna meer gaan lezen over de werking van het geheugen. Vooral omdat ik me afvroeg of dit eigenlijk wel kan... (ben er nog niet uit, maar het geheugen kan in elk geval rare dingen doen)De boeken van Douwe Draaisma zijn een aanrader als je je hier verder in wil verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is in ieder geval een boek dat heel verschillende reacties uitlokt. Dat vind ik ook wel weer mooi, hoe zo'n boek toch door iedereen weer anders wordt beoordeeld. Daar komen de mooiste discussies uit, toch?
      Misschien kan ook het boek van Joshua Foer (Het geheugenpaleis)voor meer duidelijkheid zorgen....maar dat heb ik nog niet gelezen.

      Verwijderen
  5. En Julian Barnes, Alsof het voorbij is. Dat ben ik nu aan het lezen en gaat ook over hoe we denken ons dingen te herinneren. Leesverslag volgt nog op mijn blogje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik zal binnenkort 's ff een kijkje nemen op je blog!

      Verwijderen