Charles Dickens bij Studium Generale



Omdat het volgend jaar Dickens-jaar is (in 2012 is het 200 jaar geleden dat Charles Dickens werd geboren) houdt Studium Generale, het podium van de Universiteit Utrecht, 4 lezingen over leven en werk van Charles Dickens. De lezingen worden gegeven door prof.mr. Jan Lokin en zijn live of achteraf via internet te bekijken, zie HIER
De eerste lezing is inmiddels geweest, de 3 volgende lezingen zijn achtereenvolgens 18 en 25 oktober en 1 november.
Jan Lokin is weliswaar geen professor in de Letteren maar in de Rechtsgeschiedenis, maar is tevens lid van de Dickens Fellowship (Haarlem branch) en spreekt vanuit de laatste deskundigheid.
De insteek is vooral wat Dickens nu nog voor ons kan betekenen, wat wij van hem kunnen leren. Ik heb inmiddels een stuk van de eerste lezing gezien (het zijn lezingen van plm. anderhalf uur) en het is echt de moeite waard.

Een mooie gelegenheid ook om weer eens een werk van Dickens te (her)lezen!

4 opmerkingen:

  1. Hé, wat leuk: ik heb destijds verscheidene colleges rechtsgeschiedenis (mijn lievelingsvak) bij Lokin gevolgd. Nooit geweten dat hij ook een Dickensliefhebber is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had al zo'n vermoeden Anna, gezien je achtergrond...grappig he, dat mensen toch altijd weer onvermoede kanten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb net mijn eerste Dickens boek uit. David Copperfield. Minder zwaar op de hand dan ik dacht: beslist veel ironie. Maar ook wel wat lange melodramatische passages. Misschien ga ik nu wel elk jaar een Dickens lezen als vaste prik...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou een mooi streven zijn, Theetante. Elk jaar een Dickens. Ik wil er ook een gewoonte van maken!

      Verwijderen