Patrick Ness - The Ask and the Answer

Deel 2 van de Chaos Walking Trilogy

Ik ga over dit boek niet uitgebreid schrijven, omdat dat een flinke spoiler zou zijn voor de lezers onder jullie die deel 1 van deze trilogie willen lezen of al aan het lezen zijn. En omdat alles wat ik over mijn leeservaring van het eerste deel heb gezegd, ook voor het tweede deel geldt:

"Alles zit erin: het is allereerst erg goed geschreven, het is waanzinnig spannend, het is ontroerend, het is gruwelijk, het is......een prachtboek. Het is een gelaagd verhaal, dat veel grote thema's in zich heeft zonder dat die zich (hinderlijk) op de voorgrond bevinden (dan wordt het zo'n boek 'met een boodschap'); moed, vriendschap, macht, religie, de schaduwkanten van de moderne maatschappij met haar informatie-overload, de man-vrouw verschillen."

Ik was na het eerste deel 'The Knife of never letting go' meteen verder gegaan met dit boek, omdat deel 1 eindigde met een cliff-hanger waarvan ik de afloop wilde weten. Maar toen ik die na een paar pagina's wist, zakte het even af met het lezen van dit boek. Dat lag niet aan het boek, maar dat herken ik wel van het lezen van andere series: dan moet ik even een adempauze hebben, even iets anders, het is dan net even te veel van het goede.

Dus ook in dit geval ben ik even iets anders gaan lezen om daarna weer terug te keren naar The Ask and The Answer. En toen kwam de vaart er in en las ik het weer in één adem uit. In dit boek komt gaandeweg meer diepgang in het verhaal, het is niet alleen maar spannend maar er worden meer thema's uitgediept en worden meer dingen duidelijk die in deel 1 nog raadsels waren. De man-vrouw verschillen gaan in dit deel een belangrijke rol spelen.
Aan het eind had ik weer zo'n WOW-gevoel. Het is voor mij zeldzaam dat een trilogie dat effect kan blijven hebben. De enige andere keer dat ik die ervaring had, was bij de Millenium trilogie van Stieg Larsson.

Ook dit tweede deel eindigde weer met een cliff-hanger. Dus ik kan er niet omheen: het derde deel Monsters of Man moet ook gelezen worden.

4 opmerkingen:

  1. Ik ben zo blij om te horen dat je dit deel ook mooi vond. Ik vond het zelf het sterkste boek uit de serie. Monsters of Men vond ik denk ik het minst (maar nog steeds goed).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, en dan te bedenken dat jij mij op het spoor van deze fantastische serie hebt gezet....
    De vergelijking met The Hunger Games laat nog even op zich wachten, want het lijkt me niet zo handig twee van die series door elkaar te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toevallig net gisteravond deel 1 uitgelezen, onmiddellijk deel 2 op mijn Kindle geladen (draadloos vanuit bed!) en meteen doorgegaan met lezen. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, ja verslavend he, deze serie. Als het maar niet ten koste gaat van je nachtrust :-)

    BeantwoordenVerwijderen