Lot Vekemans - Een bruidsjurk uit Warschau

De Poolse Marlena is al 26, en nog ongetrouwd. Dat is blijkbaar in Polen niet gebruikelijk, want haar moeder begint zich ernstig zorgen te maken dat haar dochter een oude vrijster zal worden. Als Marlena verliefd wordt op de Amerikaanse journalist Natan, verzwijgt ze dat voor haar moeder.  In het hotel van Szymon, een familielid van Natan, beleven ze een mooie tijd, tot Natan plotseling terugmoet naar Amerika. Na zijn vertrek ontdekt Marlena dat ze zwanger is.
Omdat ze aan haar moeder niet wil vertellen wie de vader is, wil moeder dat ze trouwt met haar neef, die het verstand van een 8-jarige heeft.
Moeder heeft zoveel invloed, dat Marlena op de vlucht slaat en uiteindelijk via een bemiddelingsburo wordt gekoppeld aan een man in Nederland, de boer Andries.
Eenmaal in Nederland ontdekt Andries, die zijn nieuwe vrouw nog nooit aangeraakt heeft,  al snel dat ze zwanger is maar als baby Boris geboren wordt blijkt hij zich verrassend genoeg te ontpoppen tot de volmaakte vader.
Toch gaat Marlena terug naar Polen met haar zoon, Andries alleen achterlatend. Die gaat uiteindelijk, uit liefde voor zijn door hem erkende zoon, achter Marlena aan, naar Polen. Hij komt terecht in het hotel van Szymon. Dan buitelen de ontwikkelingen snel over elkaar heen en blijkt dat Szymon jarenlang iets achtergehouden heeft....

Lot Vekemans heeft dit verhaal geschreven als een drieakter, waarin Marlena, Andries en Szymon ieder hun kant van de zaak vertellen. Dat is een mooie vondst omdat daarmee duidelijk wordt hoe deze hoofdpersonages vooral veel verzwijgen tegenover elkaar, terwijl in hun binnenwereld heel wat aan de hand is. Een zwijgen dat in dit geval ook veel gevolgen heeft voor alle drie de levens, en ook voor Boris.
Ze schrijft in een mooie sobere stijl, die me bij tijd en wijle erg aan Gerbrand Bakker (met name in Boven is het stil) deed denken. Het leest ook erg prettig, ik heb het in twee avonden uitgelezen.  Maar. Het raakte me persoonlijk totaal niet. Geen van de personages ging voor mij leven, het bleef allemaal tamelijk vlak. Het trok me niet echt naar binnen.  En het eind...vond ik totaal niet bevredigend.
Ik weet dat dit boek veel lovende besprekingen heeft gekregen. Ik kan dat wel begrijpen omdat het een mooi geschreven boek is. Alleen helaas niet mijn boek. Maar tóch met plezier gelezen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten