Boekendingetjes

Roger Rosenblatt - Herinneringen aan Amy (oorspronkelijke titel: Making Toast).
De oorspronkelijke versie van dit boek stond al lang op mijn wensenlijstje en opeens zag ik een Nederlandse vertaling staan in de biep!
Het viel een beetje tegen, eerlijk gezegd. Als Rosenblatts dochter Amy op 37-jarige leeftijd plotseling overlijdt trekken hij en zijn vrouw in bij zijn schoonzoon om de drie kinderen, varierend in leeftijd van een half jaar tot 7 jaar, een zo normaal mogelijk leven te laten leiden. Dat levert aandoenlijke momenten op die mooi beschreven zijn. Maar het is vooral een erg Amerikaans aandoend boek met veel Amerikaans (en dus hier onbekend)speelgoed en spelletjes, kinderboeken en films. Daarnaast wordt er voortdurend een enorme stoet mensen met naam en toenaam opgevoerd. Allemaal mensen die op enigerlei wijze hun steun betuigen aan de nabestaanden van Amy. Amy die zo'n fantastisch mens was, altijd vrolijk, vol aandacht voor iedereen, altijd geduldig, heel lief en enthousiast....maar misschien is dat wel gewoon een reactie van een ouder in rouw, dat je je kind dan ziet als iets dat helemaal perfect was.
Niet onaardig om te lezen, maar ook geen topper dus.

In de vrij Nederland van afgelopen week een mooi en uitgebreid interview met Oek de Jong, die naar men vindt zijn 'magnus opus' heeft geschreven: Pier en Oceaan. Een boek in twee delen, tezamen 832  pagina's en het verschijnt morgen, 4 oktober.
Korte beschrijving:
"In Pier en oceaan beschrijft Oek de Jong de geschiedenis van Abel Roorda, zijn ouders en grootouders én de grote verandering die Nederland onderging in de periode tussen de Hongerwinter van 1944 en de komst van de grote welvaart in de jaren zestig. De roman speelt zich af in Amsterdam en op het Friese en Zeeuwse platteland, destijds nog de 'diepe provincie'. De aangrijpende huwelijksscènes van Abels vader en moeder tonen de liefde in een verdwenen tijd."(BOL.com)
Ik zou het graag willen lezen, zijn vorige boek Hokwerda's Kind vond ik al erg goed, dus mijn verwachtingen van dit boek zijn hoog! 

Maar eerst wat andere boeken uitlezen, want ik ben nu met vier boeken tegelijk bezig, dat begint een beetje te lijken op veel ballen in de lucht houden. Want je moet steeds onthouden waar in het verhaal je bent gebleven en wie wat heeft gedaan.
Ik lees nu wat meer in J.K.Rowling's The Casual Vacancy, omdat ik zo benieuwd ben hoe de engelse ('gruwelijk en obsceen') en Amerikaanse ('vol sex, drugs en geweld') kritieken zich werkelijk verhouden tot het boek.
Ik ben op pagina 140 en tot nu toe nog geen flinter sex. Wel wordt er een behoorlijk asociale familie beschreven, de engelse Tokkies zeg maar en tja, daar praat men iets anders dan beschaafd, maar de situatie waarin zo'n gezin zich bevindt wordt op zich erg goed beschreven. Tot nu toe vind ik het niet slecht, maar ook nog niet echt geweldig. Wordt vervolgd!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten