De problemen van een leesverslaafde

...of was het nou boekverslaafde? Hoe dan ook, ik kamp met een paar boekgerelateerde 'problemen'  maar ik geloof dat ik ze nu met een paar ferme besluiten wel opgelost heb.

Het eerste probleem was de planning: ik zou deze maand boeken lezen van mijn lijstje Boeken voor een verlicht januari, maar daar heb ik helemaal geen tijd voor! Ik heb nog te veel boeken onderhanden (Gone girl van Gillian Flynn, Het raadsel Spinoza van Irvin D.Yalom, De Toverberg van Thomas Mann, Travels with Charlie van John Steinbeck, Reizen met John van Geert Mak) en er ligt ook nog een stapeltje van de biep die ik graag wil lezen. Ik dacht eerst om het dan maar een maand door te schuiven, per slot van rekening is februari ook zo'n hele grijze,saaie maand.
Tegelijkertijd wil ik dit hele jaar meer boeken van de eigen plank lezen. Maar ja dan sta ik zo besluiteloos voor mijn kasten, want er staat nog zoveel ongelezen in! Wat ga ik dan het eerst lezen?
Toen las ik vandaag de blog van Iris en die kwam met een heel goed idee, dat niet echt nieuw is maar ik zou er zelf even niet opgekomen zijn: een schrijver voor elke letter van het alfabet. Daar kan ik dan mooi een deel van het 'verlichte lijstje' in verwerken, en ook wat boeken voor de uitdaging Ik Lees Nederlands (ILN)!

Ik heb dus een extra tab gemaakt: Lezen van de plank. Ik heb het alfabet ook meteen gevuld omdat ik anders nog steeds niet weet waar ik moet beginnen. Maar ik hoef van mezelf niet persé bij A te beginnen, anders wordt het te streng en weet ik nu al dat ik me er niet aan ga houden. Omdat ik graag iets lees wat bij mijn stemming past. Het is een experiment, dus het kan ook best zijn dat ik na een paar maanden tot de conclusie moet komen dat het niet gaat werken!

Een tweede probleem, of nou ja, niet echt een probleem maar iets wat jullie wel zullen herkennen: ik lees te veel door elkaar. Ik ben nu met vijf verschillende boeken tegelijk bezig, en dat maakt onrustig. Bovendien moet ik steeds als ik een boek weer oppak, teruglezen: wie was dat ook al weer, en hoe zat dat ook al weer? Terwijl het eigenlijk veel fijner is geconcentreerd te zijn op één boek, ook al omdat je dan veel meer 'in' het boek zit.
Dus volgende besluit: ik lees nog maar één boek tegelijk! Nou ja dat wil zeggen, één fictie boek en één non-fictie boek.

Een laatste uitdaging (ik noem dit maar geen probleem meer) is: hoe krijg ik meer boek in mijn avond? Want ik weet hoe dat het afgelopen jaar ging: dan fietste ik aan het eind van de werkdag naar huis met het idee: hè ik ga vanavond lekker de hele avond lezen! Om er dan aan het eind van de avond achter te komen dat het er niet van gekomen was...koken, oprommelen, tv kijken (en blijven hangen), internetten(vooral over nog te lezen boeken)....je kent het wel (toch?). Erg frustrerend.
Het is iets wat je niet zomaar ineens om kunt gooien, het is toch een soort ingesleten patroon. Maar ik heb me echt voorgenomen de tv en de laptop twee of drie dagen per week uit te laten. Dat geeft ook veel rust!

9 opmerkingen:

  1. Ja Joke, heeeeel herkenbaar. Vooral het laatste punt. Want ik neem me ook vaak voor meer "analoge avonden" in te lassen, maar dat lukt maar matig. (Vooral omdat die toestellen bliepen bij elk nieuw bericht!) Ik duim dus en probeer jouw lichtend voorbeeld te volgen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die bliepjes.....ik negeer ze nu toch zo veel mogelijk. Aan het eind van de avond kijk ik dan de berichten even door. Als iemand me echt nodig heeft dan belt hij of zij wel!

      Verwijderen
  2. Kwaliteit en geen kwantiteit Joke, en alle 'problemen' smelten weg. ;-) dat zeg ik nu heel overmoedig omdat ik bezig ben in 'Euforie' en de aantrekkingskracht van dat boek sterker blijkt dan tv, internet enz. Ook sterker dan het werk, dat is wel minder. :-) Gelukkig 2013!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh Euforie...van Christiaan Weijts. Het is dus echt zo goed! Maarreh het gaat me niet zozeer om de kwantiteit, maar ik wil graag nog heel veel moois lezen! Het is meer een soort hebberigheid van de geest.
      Ook voor jou een mooi 2013 Boekenliefhebber!

      Verwijderen
    2. Hebberigheid van de geest, fantastisch! Weet nog niet of het echt zo goéd is (als zijn ander werk), maar het is alleszins verslavend. ;-)

      Verwijderen
  3. Inderdaad heel herkenbaar! En als het lezen van de plank gaat lukken volgens het opgestelde alfabet, dan kunnen wij interessante blogs tegemoet zien. Veel succes en veel leesplezier. En ach, als dit àlle problemen zijn die we het hoofd moeten bieden ..........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat laatste zou ik ook vaker moeten proberen. Succes met je voornemens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Ik zal af en toe laten weten of het lukt...

      Verwijderen