Gustaaf Peek - Ik was Amerika

Mijn eerste boek voor de Ik Lees Nederlands uitdaging!

En wat voor boek. Ik kan niet te veel van de inhoud prijsgeven, omdat ik daarmee al snel de lol van dit boek verpruts. Het is namelijk de bedoeling, dat je die inhoud al lezend zelf uitpuzzelt.

Mijn eerste aantekeningen staan dan ook vol met vraagtekens. De eerste paar hoofdstukken hebben niets met elkaar van doen, en je zit je steeds af te vragen: over wie gaat dit? waar zitten we? in welke tijd speelt dit zich af?

Vroeger zou ik daar zo geirriteerd door zijn geraakt dat ik denk ik al snel was afgehaakt. Nu ik meer aantekeningen maak bij het lezen, raak ik een beetje gewend aan het niet meteen kunnen snappen van het verhaal en merk ik (ook bij andere boeken) dat het verhaal zich gaandeweg vanzelf invult.
Er zijn twee grote verhaallijnen in dit boek. Het eerste is dat van Dirk, een Nederlandse man met een Duitse moeder, die zich na enige omzwervingen rond 1940 in Duitsland aanmeldt bij het leger. In 1943 wordt hij door de geallieerden gevangen genomen in de woestijn in Afrika en komt hij terecht in een krijgsgevangenenkamp in Texas. Een apart gegeven, een Nederlander die met zijn Duitse legeronderdeel in een Amerikaans krijgsgevangenenkamp terecht komt.
Dirk maakt daar kennis met de zwarte Harris. Diens levensverhaal vormt de tweede verhaallijn en eigenlijk de belangrijkste. Via Harris komt Dirk op een wel heel directe manier in aanraking met discriminatie van de zwarten in het zuiden van de VS.

Het zijn geen vrolijke verhalen, de levensverhalen van Dirk en Harris. Maar Peek schrijft erg goed en mooi en maakt er een meeslepend boek van. Ook na de eerste hoofdstukken was ik nog regelmatig de weg kwijt (over wie gaat dit nu weer? in welke tijd zitten we nu weer?) maar door de schrijfstijl van Peek en door het feit dat ik de puzzel op wilde lossen, heb ik me daar niet meer aan gestoord. In tegendeel, ik zag het als een prettige uitdaging om dit verhaal tot een afgerond geheel te brengen.

Een waardig begin van mijn uitdaging in de Nederlandse literatuur!



6 opmerkingen:

  1. Wat leuk om eens achter de schermen te mogen kijken en jouw aantekeningen te zien. Ik maak wel eens mindmaps bij een moeilijk boek, maar dat doe ik achteraf en niet tijdens. verder kruis ik vooral dingen met potlood aan in de marge. Wat voor type notities maak jij? Waar let je op bij het lezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dat zijn vragen die zich niet zo maar even laten beantwoorden Theetante. Dus weet je wat ik doe? Ik maak er een aparte blogpost van! Komt binnen een paar dagen....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat je, door aantekeningen te maken, een boek op een heel andere manier leest dan als je gewoon begint en aan het einde opeens een 'zit het zo!' gevoel krijgt.

    Interessant dat jij het zo doet, ik kijk uit naar de blogpost over de aantekeningen. Ik zie wel wat voordelen, maar zijn er ook nadelen? Kost het veel tijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ook benieuwd naar je blogpost over aantekeningen. Ik schrijf soms wel wat indrukken op terwijl ik aan het lezen ben, maar niet vaak/veel. Als er heel veel personen zijn maak ik een lijstje met verbindingen tussen de mensen.

    Ik was Amerika ben ik al een hele tijd aan het lezen - op mijn mobieltje! Het schiet niet echt op maar het wordt wel steeds mooier. Na jouw recensie ga ik het zeker uitlezen!

    Oja, ik heb een link naar deze recensie op de Ik Lees Nederlands! recensie blogpost gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh dank je voor de link! ik had al zo'n idee dat ik ergens nog iets moest achterlaten, maar ik wist niet meer waar...
      de blogpost over aantekeningen komt er aan

      Verwijderen
  5. Prachtig, die aantekeningen. Hadden boeken vroeger niet systematischer ook enkele witte notitiepagina's achteraan? Of nog steeds? Je ziet: kan niet wachten op je volgende post! :-)

    BeantwoordenVerwijderen