Nelleke Noordervliet en de generatie-kloof

Ik las afgelopen maandag wat recensies van Zomergasten van afgelopen zondag, met Nelleke Noordervliet. Ik had het nog niet gezien en wilde even weten 'of het wat was'. Het kwam er niet best van af; het betrof vooral termen als saai, slaapverwekkend, elitair, weinig spektakel (!), gekeuvel van hoog nivo (die laatste was nog de meest aardige).
Om toch zelf even te constateren dat het saai was, gisteravond via Uitzending Gemist gaan kijken; om 3,5 uur later te moeten constateren dat hier waarschijnlijke sprake is van een generatie-verschil (een kloof is zo'n groot gat). Ik vond het namelijk erg boeiende, diepgaande televisie, ik heb in tijden niet zoveel diepgang op tv gezien! Het waren niet eens zozeer de filmpjes, daar zaten er bij die niet heel bijzonder waren, het ging vooral om wat Nelleke daar bij te zeggen had. Wat een bevlogen vrouw.  Maar het is wel langzame tv, waar je je voor moet concentreren en waarbij je goed moet luisteren. Het helpt ook wel, als je enige affiniteit met de schrijfster hebt, alhoewel ze genoeg in huis had om bij  mensen die haar niet kennen interesse in haar persoon en schrijverschap te wekken.

Bij het concentreren en goed luisteren zit waarschijnlijk het probleem; de termen die ik boven bezigde, kwamen uit recensies van jonge mensen. Er was zelfs één recensent die nog nooit van Nelleke Noordervliet had gehoord laat staan iets van haar gelezen. Waar ik, generatie 50-er, dus niets van snap; als je weet dat je iets moet recenseren, ga je je toch van te voren verdiepen in de persoon? 
Maar goed ik vrees dat de jongere generaties over het algemeen, ik benadruk over het algemeen, niet meer de concentratie kunnen opbrengen voor langzame tv die intellectueel wel wat van je vraagt en waarin geen spektakel voorkomt noch veel valt te lachen.
Is dat erg? Tja dat weet ik niet zo goed.

Vanuit mijn standpunt lijkt het me wel erg. Dat alles steeds oppervlakkiger wordt. Het moet snel, en het moet vooral leuk zijn. Niet te diep, niet te moeilijk. Zolang er ook nog mensen zijn die wel iets meer diepgang willen, is het zeker erg, omdat dit soort programma's dus steeds minder gemaakt zullen worden. Bovendien vind ik het wel jammer dat de meer negatieve recensies de boventoon voeren in de media, omdat je je daar toch wel door laat leiden (later heb ik er nog wel één gevonden die wél positief was, maar die was ondergesneeuwd onder alle negatieve). 
Ik vrees dat ik langzaam een cultuurpessimist begin te worden....
maar voor iedereen die het nog niet heeft gezien en wel van een beetje diepgang houdt: kijken dus!




7 opmerkingen:

  1. Interessant bericht. Mij waren de negatieve reacties ook opgevallen (hoewel ik het programma zelf niet heb gezien) en ik had al zo'n vermoeden dat ik de uitzending net als jij boeiend en vol diepgang zou vinden. Het is net als met boeken-'recensies' op blogs en Amazon: als er meerdere zijn die een bepaald boek afdoen als saai en traag, weet ik dat ik het hoogstwaarschijnlijk subtiel en diepgravend zal vinden. Meestal voor mij aanleiding om het boek te kopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad Anna, met boekrecensies gaat het vaak ook zo! Dan moet ik me ook maar aanwennen om kwalificaties als saai en slaapverwekkend te zien als een aanbeveling ;-)

      Verwijderen
  2. Ik vond het ook een geweldig boeiende, inspirerende en diepgravende aflevering. Heerlijk gewoon. Hier in Vlaanderen zijn er geen recensies over verschenen (of die heb ik dan gemist) wat me heerlijk in de waan heeft gelaten.Heel jammer dus dat die negativiteit de boventoon voerde, want dit was echt prachtig. Ik heb echter wel hoop (ben liever naief dan een pessimist) als die piepjonge recenseurs ouder worden, meer hebben gezien en meegemaakt zullen ze noodgedwongen vanzelf wel wat gaan vertragen. En juist dan behoefte voelen aan meer diepgang. Een generatieconflict blijft het zo wel, maar dan toch misschien eentje met iets meer hoop voor de toekomst? Laat het ons er in elk geval niet van weerhouden om hiervan te genieten en anderen aan te sporen ook eens echt te gaan zitten voor een goed verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Theetante, je lijkt me toch wel een cultuur-optimist hoor. Want ik vrees dat de behoefte aan diepgang en het voor langere tijd kunnen concentreren op iets, met de toekomstige internet/social media-generaties voorgoed verloren raakt. Maar we zullen het meemaken, als we als 120-jarigen de wereld bezien....voorlopig inderdaad maar genieten van wat er nu (nog) is!

      Verwijderen
  3. hoewel ook ik er met plezier naar heb gekeken, had ik van Noordervliet toch iets meer verwacht.. maar dat wat ze zei over de muziek, en die stilte na het muziekstuk, dat was wel bijzondere televisie.
    wat vond je van de aflevering van gisteravond? ik vond 't prachtig, de beste van dit seizoen (tot nu toe).

    Zomergasten is toch iets waar ik ieder jaar weer voor ga zitten, heel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb die van afgelopen zondag nog niet gezien Kim, 'live' kijken wordt me iets te laat, maar ik ga 'm zeker nog kijken, ben nu heel nieuwsgierig geworden.
      Ja fijne tv hè, ik zou willen dat er meer van dit soort programma's waren, waar nog de tijd wordt genomen om verdieping op te zoeken.

      Verwijderen
  4. Ik loop hopeloos achter met Zomergasten. Maar de aflevering met Noordervliet wil ik graag zien!

    BeantwoordenVerwijderen