Craig Thompson - Habibi

Ik las weer eens een graphic novel, oftwel een stripboek. Ik vind dit genre wel goed passen bij lome, zomerse dagen. Niet dat het niet uitdagend is om te lezen, in tegendeel. Het leest alleen wat laagdrempeliger, als ik dat zo kan zeggen.

Habibi is een prachtig sprookjesachtig liefdesverhaal van twee als slaaf verkochte kinderen Dodola en de 9 jaar jongere Habibi (letterlijk: mijn geliefde) oftewel Zam/Cham (hij die water vindt).
Dodola ontfermt zich over de jonge Zam en ze weten te ontvluchten. Ze wonen 9 jaar in een boot in de woestijn (!) maar dan slaat het noodlot toe en wordt Dodola ontvoerd om de harem van de sultan te eindigen.
Zam redt het niet alleen, hij wordt uiteindelijk in de stad gered door een groep eunuchen die hem overhalen om zelf ook geslachtsloos door het leven te gaan. Als eunuch komt hij tenslotte in het paleis van de sultan terecht, vele jaren ouder en dikker, maar Dodola heeft hij nooit uit zijn hoofd kunnen zetten, en zij hem evenmin.

Wat ik las was een ontroerend verhaal dat tijdloos is, het speelt zowel in de oude tijden als in de moderne arabische wereld (waarvan de spilzucht mooi verbeeld wordt), Het wordt doorspekt met verhalen uit zowel de islam, het christendom en het jodendom (consequent aangegeven als 'the people of the
book') maar ook uit 1001 nachten.  Het is werkelijk prachtig getekend, de (zwart/wit) tekeningen hebben ook in dit boek weer een grote toegevoegde waarde, omdat het je laat verdwijnen in de betoverende wereld van de versieringen en calligrafie die we kennen uit de arabische wereld.

Het is een vuistdik boek, 655 pagina's, maar omdat het zo meeslepend is vlieg je er doorheen. Ik heb echt van elke bladzijde genoten. In heb begin ben ik even in verwarring geweest, omdat je dan wat heen en weer gaat in de tijd en de gebeurtenissen nog niet helemaal kunt plaatsen, maar ik ben er maar gewoon in meegegaan, gelukkig viel alles na een bladzijde of 20 op z'n plek en toen was ik ook gewend aan de soms niet helemaal chronologische structuur.

Ik las het in de oorspronkelijke engelse taal, maar het is ook onder dezelfde titel in de nederlandse vertaling verkrijgbaar.
Habibi wordt gezien als één van de 'klassiekers' onder de graphic novels. Craig Thompson tekende nog zo'n klassieker: Een deken van sneeuw (Blankets). Die heb ik maar meteen gereserveerd bij de biep.





Met dank aan Erik, die mij (o.a.) dit boek heeft aangeraden in het genre 'graphic novel'.


2 opmerkingen:

  1. Hoi Joke, ik vond Habibi ook een prachtig getekend boek. Onvoorstelbaar hoe die man kan tekenen. Met het verhaal had ik soms wat moeite. Een deken van sneeuw is ook een erg mooi boek. De tekeningen zijn misschien ietsje minder dan in Habibi, maar het verhaal vind ik nog mooier. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Erik, het verhaal vergt wat 'omdenken' ; soms moet je even loslaten dat een verhaal een begrijpelijke logica heeft maar je gewoon laten meevoeren. Toen ik dat eenmaal doorhad ging het als vanzelf.
      Ik ben erg benieuwd naar Een deken van sneeuw!

      Verwijderen