Er hangt een verhaal in de lucht

afb. uit The Fantastic Flying books of Mr. Morris Lessmore
Er hangt iets in de lucht en het lijkt een soort trend: het lezen van verhalen.
Zo las ik onlangs op twee blogs mooie pleidooien voor het lezen van korte verhalen;
bij Anna hoe je verhalen kunt zien als een intervaltraining (tegenover een roman als een duurloop) dit naar aanleiding van een boek van Alice Munro, en bij Lalage hoe verhalen kunnen zijn als een doos bonbons.....

En bij Shiny New Books kwam ik nu een kort essay over het korte verhaal tegen:
"Short stories are in our bones. They are often the first fiction we read or hear: fairy tales, bedtime stories – and at school (for example), they may well be the first fiction we write. For many of us, that instinctive understanding of what fiction is comes from the short form before anything else. Yet many adult readers don’t read short stories; it’s a puzzle to me why this should be, because it has never occurred to me not to read them."


Nu zijn er toevallig twee verhalenbundels verschenen van schrijvers die ik nauwgelet volg: Stone Mattress van Margaret Atwood en The Assassination of Margaret Thatcher van Hilary Mantel. Wellicht een mooie aanleiding om eens een bonbonnetje
te nemen?





 Ik wil gelijk maar van de gelegenheid gebruik maken om de fantastische site Shiny New Books, ik noemde hem al, een beetje te promoten bij de lezers van engelstalige literatuur. Het is een initiatief van 4 engelse boekbloggers en het is echt van alles wat over boeken: goede recensies van splinternieuwe fictie en non-fictie, maar ook van 'gouwe ouwe' (Reprints) en er is een sectie (Bookbuzz) met schrijvers-interviews en boekgerelateerde essays.
Maar wees gewaarschuwd, want je komt er niet vandaan zonder weer een paar boeken bijgeschreven te hebben op je wensenlijstje!

4 opmerkingen:

  1. Een verhalenbundel van Margaret Atwood, dat lijkt me tof! Ik ben nu bezig in MaddAddam en dat kost toch best wel wat doorzettingsvermogen, dan zijn verhalen beter te behappen in het pittig Engels dat zij schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. MaddAddam lijkt me inderdaad stevige kost. Ik ben net begonnen in Stone Mattress en dat is vlot lezen, al zijn het wel nogal vreemde verhalen....

      Verwijderen
  2. Ik zit ook te denken over de bundel van Atwood, maar eerst ligt er nog een klassiek verhaal klaar, die ik waarschijnlijk zeer binnenkort ga lezen en bespreken.
    Shiny New Books is fantastisch, hè? Ik snap niet waar die bloggers de tijd vandaan halen om die site helemaal vol te schrijven met zulke mooie recensies en beschouwingen en interviews. Ik heb niet eens tijd om het allemaal te lezen. Jammer dat ik nog lang niet met pensioen mag :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Anna, ben net begonnen in Stone Mattress. Vreemde verhalen maar erg goed geschreven.
      Ja ik heb me er ook over zitten verwonderen waar die mensen de tijd vandaan halen om zo'n goede boekensite te maken als SNB. Die moeten zich echt een slag in de rondte lezen. Het zou best fijn zijn, veel tijd om te lezen; maar weet je: ik ben sinds kort weer fulltime aan het werk maar daarvóór had ik toch redelijk wat extra tijd, maar toch las ik niet echt veel meer. Een beetje met het idee: oh zeeën van tijd, ging ik veel meer lummelen en andere dingen doen. Het weekend is ook pas weer echt weekend sinds ik fulltime werk!

      Verwijderen